2023 Porsche Taycan RWD test rit

In de zoektocht naar een tweede auto die vooral leuk is om te rijden, toch zuinig in verbruik en liefst toch minstens 3 passagiers kan vervoeren moest en zou ik ook de Porsche Taycan testen.

De Taycan 4S of turbo versies hiervan zijn voor mij onbetaalbaar. Maar gelukkig is er ook een “instapmodel” wat dan vooral een kleinere accu, enkel RWD en een pak minder opties standaard heeft. Prijs zonder extras is dan 88.000 EUR. Moelijk vergelijk maar bijvoorbeeld de duurste Hyundai IONIQ 5 is rond de 68.000 EUR.

Dan vergelijk je wel een auto met alle opties die er beschikbaar zijn (Hyundai) met een auto waar je moet bijbetalen voor zowat alles (Porsche). Denk aan dode hoek waarschuwing of elektrisch inklapbare spiegels bijvoorbeeld.

Zoals je hierboven kon zien was ik verder wel echt onder de indruk van deze testrit. Het blijft een zware auto (net boven de 2 ton) dus het is zeker niet vergelijkbaar met andere, veel lichtere, Porsche modellen. Maar van al de zware EVs die ik al getest heb steekt deze er wel ver bovenuit. Veel van die EVs zijn zodanig voorzien van harde vering en elektronische hulpmiddelen dat het rijden meer en meer een go cart of computer spel ervaring is.

Luchtvering, de grotere accu en warmtepomp zijn opties die ik zeker zou aanraden. Het verbruik tijdens mijn eigen testrit, waarbij ik zowel snelweg, binnendoor als 90 kph wegen nam, lag rond de 22 kWh / 100 km. Dat is dus niet echt zuinig. Plus dat je met de grotere accu ook weer wat extra gewicht op de voorkant krijgt en wat meer vermogen en wat snellere laadcurves. Al kom je met die 2 laatste waarschijnlijk op hetzelfde resultaat door het hogere gewicht en capaciteit.

Merk op dat ik de trekhaak vereiste dus heb laten varen. Die is ook op de taycan niet beschikbaar. Enkel op de cross en sport turismo versies heb je een soort dedicated fietsrek en dakdragers als optie. Op de originele Taycan kun je dakdragers enkel krijgen in combinatie met het glazen dak.

Naast een mooi kleurtje (zowel binnen als buiten) zou ik zelf voor onderstaande opties gaan. Bij je verdeler kun je ook voordeel packs selecteren vaak die niet via de online configuratie tool beschikbaar zijn.

Opties

6XV Elektrisch inklapbare buitenspiegels
0NA Verwijdering van type-aanduiding
G1X Taycan Transmissie 2WD
1BK Adaptieve luchtvering (PASM)
1N3 Power Steering Plus
47G 19" Taycan S Aero velgen
1G8 Bandenreparatiekit
1PE Anti-diefstal wielbouten
4GP Voorruit met grijze kleurstrook
8LH Sport Chrono Package
KA6 ParkAssist inclusief Surround View
P49 Adaptieve snelheidsregelaar
5KA Comfort achterbank 2+1
Q1G Standaard comfortstoelen (8-way)
4A4 Stoelverwarming voor- en achteraan
QE1 Opbergpakket
J9K Porsche Performance Battery Plus
QW5 Porsche Intelligent Range Manager
9M3 Warmtepomp
73H Voedingskabel voor 230V/32A

Over levertijden kan ik kort zijn. De verkoper sprak zelf van zo’n 8 maand voor een CT of ST, zo’n break versie dus. En eerder 10 maand voor een gewone taycan. Je rekent best gewoon op 12 maand levertijd denk ik zelf. Op onderstaande foto zie je goed het verschil tussen de break versie en de originele taycan. Het is vooral de koffer omdat die bij de ST en CT in zijn geheel open gaat en doorloopt naar achter terwijl dat bij de eerste taycan meer een sedan uitvoering is van koffer met veel kleinere opening.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s