Mijn 2016 BMW R1200 GS LC Triple Black is verkocht, dit zijn alle cijfers en meningen

Ik heb deze in de zomer van 2016 nieuw gekocht bij een BMW verdeler en heb deze is iets meer dan 4 jaar in mijn bezit gehad en heb er (de eerste 3 jaar dan) ongeveer 68.500 km mee gereden. Vooral dankzij die afstand ben ik van mening dat ik wel iets zinnigs kan vertellen over deze motor.

Aankoopprijs en opties

Ik betaalde toen rond de 21.000 EUR (incl. BTW) voor een full option. Ik kreeg een kleine korting omdat het een stock model was maar had voor die prijs ook een topkoffer en de GPS dus als je die weglaat kom je ongeveer op hetzelfde bedrag uit. Ik herinner me nog goed dat de prijs van mijn configuratie op de website ook bij die 21.000 EUR uit kwam.

aankoopprijs BMW R1200 GS LC Triple Black 2016 = 21.000 EUR incl. BTW 

Verschiet trouwens niet als je nu zelf naar de BMW website gaat om een configuratie te maken van wat ondertussen de R1250 GS LC geworden is. Waar de vanaf prijs vroeger rond de 16.000 EUR zat zit je nu met een vanaf prijs van bijna 18.000 EUR. Als ik zelf snel een configuratie maak van de opties die ik echt gebruikte en opnieuw zou willen dan zit ik al aan diezelfde 21.000 EUR… en dan heb ik maar 2 opties gekozen (met de bijhorende vereiste upgrades in de vorm van packs natuurlijk).

De opties die ik iedereen kan aanraden zijn trouwens snel samengevat in de quick shift assist pro (een quickshifter) en de handvatverwarming. Dat laatste is natuurlijk alleen nuttig als je het hele jaar door gaat rijden en je ook altijd verwarmde handschoenen kopen die nog altijd beter zijn. Doet mij er aan denken dat ik daar eens een review van moet maken.

Als je veel met een duo gaat rijden of wisselt tussen met en zonder bagage dan kan ik ook nog de elektronisch verstelbare vering of het ESA systeem aanraden. Let wel dat is een dure optie en als je meestal gewoon alleen onderweg bent dan levert dat minder meerwaarde op. Je kan dan alsnog de vering wisselen tussen sportief (harder) en comfort (zachter) tijdens het rijden. En dat verschil merk je wel maar ik zou evenveel plezier hebben van die motor zonder die optie. Plus telkens als je de rijmodus veranderde dan viel die vering ook terug in de default voor die rijmodus. En dan nam ik vaa niet eens de moeite om het terug te veranderen.

Rij je vaak met wisselende bagage of vaak met of zonder duo dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Als je met extra gewicht onderweg bent moet je sowieso de vering aanpassen. Als je den ESA hebt doe je dat met een druk op de knop. Heb je dat niet dan moet je onder het zadel aan de vering gaan sleutelen.

Verbruik en Onderhoudskost

Er is natuurlijk ook de brandstofkost maar dat heeft elke motor. Om een idee te krijgen van verbruik kan ik je enkel vertellen dat het gemiddelde verbruik van mijn R1200 GS LC over die kleine 70.000 km zo goed als altijd op 5.8L/100km is blijven staan. Dat is met veel gebruik op de snelweg aan een vlotte 120 kmh. Ik kan me voorstellen dat dat voor ander gebruik wat lager zal uitvallen. Nu ja voor wie ’t wil weten, dit heb ik naar schatting aan brandstof opgereden met die motor:

70.000 (km) /100 (km) * 5,8 (L) * 1,55 (EUR/L) = 6.293 EUR

Toch nog best veel maar goed 70.000 km is ook geen kleine afstand natuurlijk en altijd 98 tanken is ook niet echt goedkoop.

Dan de onderhoudskost, ik heb de motor altijd bij BMW verdelers laten onderhouden. Dat is natuurlijk niet goedkoop. Je kan die kostprijs serieus naar beneden halen door onderhoud zelf uit te voeren of een merk onafhankelijke garagist op te zoeken. Als je het zelf wilt doen kun je voor een kleine 400 EUR eenmalig een zogenaamde Hex EzCan GS-911 Wifi Enthousiast module kopen waarmee je de onderhoudsinterval zelf kunt resetten en bijvoorbeeld ook het ABS systeem van de remmen in een flush modus kunt zetten.

Die interval is 10.000 km, en je moet dus elke 10.000 km afwisselend een groot of klein onderhoud laten uitvoeren. Uit mijn facturen is gebleken dat de gemiddelde kost voor een klein onderhoud (bij BMW zelf) rond de 250 EUR ligt en een groot onderhoud gemiddeld 450 EUR kost. In totaal heb ik dus onderstaand bedrag aan onderhoud uitgegeven.

op 10.000 km klein onderhoud voor = 250
op 20.000 km groot onderhoud voor = 450
op 30.000 km klein onderhoud voor = 250
op 40.000 km groot onderhoud voor = 450
op 50.000 km klein onderhoud voor = 250
op 60.000 km groot onderhoud voor = 450
op 70.000 km klein onderhoud voor = 250

goed voor een totaal van 2.350 EUR

Er was trouwens ook nog een eerste inspectie na de eerste 1.000 km waar ik volgens mij ook iets voor betaalde. Veel meer dan een preventieve oliewissel en het nakijken van alles is dat niet maar het blijft natuurlijk een kost.

Betrouwbaarheid

En dat brengt mij dan ook naadloos bij de betrouwbaarheid van deze motor. En eigenlijk kan ik daar heel kort over zijn. Ik heb over die 4 jaar en (bijna) 70.000 km eigenlijk maar 1x naar de dealer moeten gaan voor iets anders dan onderhoud. Wel ik zeg 1x maar ik ben voor die ene situatie wel meerdere keren langs gegaan.

Het probleem was eigenlijk begonnen vlak na een onderhoudsbeurt. Ik reed weg met de motor terug naar huis en paar kilometer verder ging het toerental van de motor plots zonder reden omhoog en ging het motor lampje branden. Wel verschieten de eerste keer natuurlijk maar goed aan de kant gaan staan, contact uit en terug aan en het was weg.

Maar niet voor lang want zoveel kilometer verder begon het weer. Het leek er wel op dat het alleen gebeurde als ik al stil stond dus aan verkeerslichten bijvoorbeeld. Zonder twijfel om veiligheidsrenen zo voorzien want zo’n willekeurig gedrag van een motor wil je niet tijdens het rijden.

Daarvoor ben ik in totaal 3x terug geweest naar dezelfde garage en ze hebben me tot 2x toe zonder veel meer dan een kleine factuur terug de weg op gelaten met de belofte dat het opgelost was. Pas de derde keer was het echt opgelost en konden ze me vertellen dat er een rubber stuk aan 1 van de cilinders verdwenen was waardoor 1 cilinder valse lucht aanzoog en daarom de motor in veiligheid ging.

Voila en dat is het eigenlijk, anders dan dat probleempje, ongetwijfeld veroorzaakt door een slordigheid in die onderhoudsbeurt, heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Dat op zich is al een prestatie natuurlijk (van BMW en van de motor, niet van mij).

Restwaarde en reden van verkoop

En waarom verkoop ik die motor dan als ik er zo tevreden over ben? Wel als ik nooit was overgeschakeld op elektrisch dan had ik deze waarschijnlijk gewoon blijven rijden en ruim over de 100.000 km gegaan zoals ik dat met mijn RT uiteindelijk ook deed. Die verkocht ik aan 140.000 km omdat het tijd was voor iets nieuws.

Nu ik elektrisch rij merk ik gewoon dat ik veel sneller de elektrische motor neem omwille van het goedkoper maar ook het gemakkelijker rijden. Deze GS had een quickshifter en een motorblok met veel koppel waardoor je ook die heel lui kon rijden. Maar nog niet zo lui als de Zero SRF waar ik nu al anderhalf jaar mee op weg ben.

En dan is er ook nog de hele covid-19 situatie natuurlijk waardoor ik al meer dan een jaar van thuis moet werken en niet meer op reis mag naar het buitenland. Dat heeft ook niet geholpen natuurlijk want enkel voor de langere afstanden deed ik nog beroep op de GS.

Dus deze GS ging de verkoop in. Ik ga nu nog wel experimenteren met andere elektrische motorfietsen en wie weet dat ik ooit op termijn nog eens terug wil naar brandstof. Op dit moment heb ik nog een zijspan op brandstof maar dat is natuurlijk ook een heel specifiek gebruik en kan ik evengoed niet op de snelweg gebruiken of stilstaan bij het verbruik daarvan.

Tot slot de restwaarde, wat heb ik er nog voor gekregen? Na wat zoeken online op autoscout naar vergelijkbare motoren heb ik uiteindelijk gefiltered op alles van 2015 – 2017 (dus 1 jaar ouder en 1 jaar jonger) en een kilometerstan vanaf 50.000 km. Want die twee waarden zijn wat vooral de prijs gaan bepalen, los van de staat van de motor zelf natuurlijk. Merk op dat er geen enkel zoekertje was met een kilometerstand van boven de 60.000 km voor dat jaartal.

Dan kreeg ik een 6 tal zoekertjes te zien die ik snel als volgt kan samenvatten. 3 daarvan stonden particulier te koop en de prijzen gingen van 10.000 EUR tot 10.500 EUR. Allemaal kilometerstanden van in de 50.000 km. De andere 3 waren iets duurder in prijs en gingen van 11.500 tot 11.750 EUR. Die hadden dezelfde kilometerstanden maar waren wel allemaal te koop bij een BMW verdeler. Het grote verschil is dus dat je op die motorfietsen gewoon garantie krijgt.

Ben je zelf op zoek dan zou ik trouwens aanraden om zo’n GS LC enkel te kopen vanaf bouwjaar 2014 omdat de eerste van 2013 nog wat problemen hadden. Al zouden die wel al verholopen moeten zijn ondertussen. En als je veel kilometers gaat doen zou ik zeker aanraden van 1.000 EUR meer te geven en bij een BMW verdeler te kopen met garantie. Het onderste uit de kan halen is leuk maar kan snel keren als dan blijkt dat je grotere kosten hebt.

Naar de opties zou ik verder niet teveel kijken. De dingen die ik zelf belangrijk vond, de quick shifter en handvat verwarming, kunnen achteraf altijd geinstalleerd worden. Enkel ESA is te duur om achteraf te voorzien. Dus als je dat echt wilt wel iets om op te letten. En vario koffers zijn los niet gemakkelijk tweedehands te vinden en nieuw nogal duur dus als die er al op zitten ook een pluspunt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s