Waarom wij onze camper zelf bouwden op basis van Fiat Ducato bestelwagen

In deze post ga ik proberen samenvatten waarom we uiteindelijk voor een Fiat Ducato bestelwagen gekozen hebben als basis voor onze zelfbouw camper.

Er zijn redelijk wat verschillende fabrikanten maar een groot deel daarvan delen hetzelfde platform. Zo heb je bijvoorbeeld de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper die allemaal met dezelfde carrosserie gebouwd zijn. De verschillen zitten in dat geval in de badges, de afwerking binnenin en vooral de motor en prijzen. En zo zijn er nog merken die veel delen.

Fiat Ducato of iets anders

Van die eerste groep wisten we dat Fiat de gemakkelijkste is om een akkoord tot ombouw te verkrijgen en die bleek dan ook nog eens de goedkoopste van de 3 en voorzien van een motor die zichzelf over de jaren al bewezen heeft in tal van bestelbussen, campers en andere vormen van opbouw.

Nog een interessant gegeven is dat Fiat, en dus ook Peugeot en Citroën, heel hun carrosserie galvaniseren. Dat betekent dus dat je niet alleen verf en grondverf hebt om je metaal te beschermen maar ook nog eens de galvanisering. Meer dan welkom want maar al te vaak zie je bestelbussen die niet meer door de keuring geraken vanwege roest en niet omwille van technische mankementen. Iets wat ons hopelijk op de hele lange termijn ten goede komt.

De andere fabrikanten zijn verder vaak duurder. Zoals de Volkswagen Crafter of de Mercedes Sprinter. Voor die Mercedes Sprinter betaal je meer maar je ziet meteen ook waarom. Op de website van Mercedes kun je zelf een sprinter samenstellen. Vergelijkbaar met de configuratie tools die voor auto’s beschikbaar zijn. Verwacht zoiets niet te vinden voor de Fiat Ducato overigens, daarvoor zul je zelf aan de slag moeten met de optie- en prijslijst.

Dus we waren er al snel uit dat we of een Fiat Ducato of een Mercedes Sprinter zouden bestellen. Welke van die 2 heeft ons nog wel wat tijd gekost aan opzoekwerk. Maar dit is natuurlijk een investering en dat koop je niet elke 2 jaar opnieuw dus het is wel belangrijk om zoveel mogelijk op voorhand uit te pluizen. Ik ga dit schrijven trouwens afronden met wat wij anders zouden doen. Lees dat zeker!

De voordelen van de Mercedes Sprinter

Ook Mercedes doet niet moeilijk als het over goedkeuring voor ombouw gaat. Zeker als je met een constructeur werkt hoeft dat op zich niet bepalend te zijn. Of als je bijvoorbeeld blijft rijden als lichte vracht die toevallig een bed achterin heeft staan. Wil je zelf aan de slag dan moet je vooral weten dat het steeds lastiger is om alles volgens de wet in orde te krijgen. Dan helpt het om een constructeur te kiezen waarvan je weet dat ze de goedkeuring geven. Zoals Mercedes en Fiat dus.

Bij Mercedes waren we zelf eigenlijk vooral onder de indruk van de vele opties die echt specifiek voor campers gekozen kunnen worden. Het enige echte nadeel dat bij de Sprinter meteen duidelijk werd is dat je dan ook al snel dichter bij de prijzen van fabriekscampers komt. Kijk vooral zelf eens in de configurator om te zien wat ik bedoel. Je kunt een Sprinter zelfs bestellen met zitplaatsen achterin en de nodige papieren om na ombouw meteen als camper te laten keuren. Een ombouw verplichting heet dat dan.

Naast die vele opties heeft Mercedes nog 1, voor ons hele grote troef. Namelijk de aandrijflijn die je zelf kunt kiezen. Je kan voor tractie, achter tractie of zelfs 4×4 kiezen. Vooral dat laatste interesseerde ons want we gaan tenslotte graag op reis naar afgelegen kampeerplekken in bergachtige gebieden. Met onze BMW X3 hebben we zo al vaak plezier gehad van de xDrive aandrijving zoals BMW dat dan noemt.

En het laatste voordeel van de Mercedes Sprinter is dat die vele opties dan ook vaak van hogere kwaliteit zijn dan wat je op de Fiat Ducato kunt laten installeren. Denk aan radio en entertainment systeem, afwerking stoelen, enz. Nu ja dat hangt natuurlijk samen met die hogere prijsklasse. Voor beide merken zijn meer dan genoeg aftermarket opties beschikbaar. Daar hebben we dus geen rekening mee gehouden in onze keuze.

Waarom het dan toch geen Sprinter werd

Maar er waren dus ook wel nadelen. De prijs heb ik al een paar keer vermeld ondertussen. Daar konden we ons nog bij neerleggen omdat je tenslotte ook meer krijgt tegenover veel andere merken. Hou er wel rekening mee dat het niet alleen in aankoop duurder is om een Sprinter te kopen. Ook in onderhoud zijn de onderdelen duurder en betaal je bij de merkverdeler meer voor het uitvoeren van dat onderhoud. Een mogelijke oplossing daarvoor is het onderhoud bij een onafhankelijke garage laten uitvoeren of gewoon meteen zelf doen. Dan blijft alleen de kostprijs van de stukken hoger.

De andere nadelen kwamen pas naar boven als we meer en meer in de details van de bestelwagens keken. Zo zie je bijvoorbeeld veel Sprinter campers die op de plek waar de bedden in de breedte liggen verbreed zijn. Of de bedden liggen in de lengte natuurlijk. Want de Sprinter blijkt in binnenafmetingen in de breedte een pak smaller te zijn dan de Ducato. Hou daar dus zeker rekening mee als je toch voor een Sprinter zou gaan. In de lengte slapen betekent vaak dat je of een pak minder ruimte hebt of meteen een langere uitvoering moet kiezen om daarvoor te compenseren.

Nog iets wat ons opviel toen we de details verder bekeken is dat de Sprinter een grotere draaicirkel heeft. Dat zal ongetwijfeld samenhangen met de vele aandrijflijn opties bij Mercedes. Maar zelfs als je de Sprinter 1 maat, en daarmee wielbasis, korter neemt dan de Ducato dan zit je nog met een langere draaicirkel. Ik heb de cijfers toen allemaal naast elkaar gezet. Als daar interesse voor is kan ik die wel opzoeken en hier bij plaatsen. Laat maar weten in de opmerkingen hieronder dan.

De toegeving die wij uiteindelijk deden

Aandrijving op alle 4 de wielen stond bij ons hoog op ’t verlanglijstje. En als de Mercedes af valt dan moeten we gewoon kijken wat er bij Fiat alsnog mogelijk is op dat vlak. Betere banden op leggen is snel geregeld, daar lag ik niet wakker van. Maar ook een echte 4×4 aandrijving zou toch wel fijn zijn.

Wat opzoekwerk leerde ons al snel dat Fiat daar ook zo over dacht en al verschillende concept ducato campers had gemaakt en voorzien van vierwielaandrijving. Check bijvoorbeeld onderstaande L3H2 configuratie:

Er bestaan ook concepten op basis van een kortere bestelwagen wat, als je ’t mij vraagt, zinniger lijkt. Tenslotte koop je een 4×4 vaak voor kleinere, onverharde wegen in de bergen. En dan scheelt het veel in draaicirkel als je een kortere wielbasis hebt.

En zoek zelf maar eens op Fiat Ducato 4×4 en je zult aan de vele verschillende afbeeldingen zien dat er meer dan 1 concept is. Bij mijn weten kun je dit echter nog altijd niet zo bestellen bij Fiat. Wat dus bij de Mercedes Sprinter wel kan.

Dus ben ik verder beginnen zoeken naar de opties op basis van de Fiat Ducato. En wat bleek, in Frankrijk is er een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ombouwen van bestelwagens naar 4×4. En ze kunnen dat zonder probleem op een Ducato uitvoeren ook. Zonder probleem is misschien veel gezegd. Ik heb prijs gevraagd en dat zal voor velen al een eerste hindernis zijn. Dit grapje kost je 10.000 EUR bovenoop de aankoop van de bestelwagen zelf. Dus dan zit je eigenlijk in dezelfde prijsklasse als de Sprinter te kijken.

En ik schrijf er bewust bij dat dat bovenop de prijs van de bestelwagen zelf is. Je kunt het namelijk alleen laten uitvoeren op een nieuw gekochte bestelwagen die je dan via je verdeler in België moet laten invoeren. Je moet dus eigenlijk eerst laten leveren in Frankrijk, daar bouwen ze om, daarna voer je terug in hier en dan pas kun je de bestelwagen inrichten en inschrijven. Reken dus ook al maar wat extra kosten voor transport en opvolging.

En tot slot heb je dan eigenlijk ook nog geen full time 4×4 aandrijving. Wat ze doen is een slip differentieel inbouwen op de achteras. Dat betekent dat de achterwielen pas tractie krijgen op het moment dat de voorste wielen slippen. Je hebt dus het extra gewicht en de extra onderdelen van een 4×4 zoals de aandrijfas onderaan naar achter en de diff op de achteras. Maar slechts een deel van de vele voordelen van 4×4 aandrijving. Je krijgt geen opties om die in of uit te schakelen, andere ratio of noem maar op. Wij hebben dit dus niet laten uitvoeren.

Onze configuratie van de Fiat Ducato

Wij kochten in de periode van het autosalon. Dit jaar zal er door covid-19 geen fysiek autosalon zijn maar ik ben er zeker van dat de fabrikanten dezelfde promoties geven. Voor Fiat betekent dat in die periode voor de Ducato vaak dat je gratis een optiepakket krijgt met o.a. GPS, airco en achteruit rij camera. Daarnaast krijg je bij elke Fiat verdeler meteen ook een dikke korting op de catalogus prijs. Ook als je geen specifieke opties nodig hebt. Al kun je in dat geval nog betere deals bekomen door een bestelwagen uit stock over te nemen. Dat zijn vaak witte die volledig standaard zijn en meteen geleverd kunnen worden.

Maar goed wij hadden dus eigenlijk sowieso al het optie pakket met de navigatie, airco en radio en CD speler. De navigatie zou ik trouwens nooit voor betaald hebben. Het zit er in en we gebruiken het vaak (niet alleen op reis) maar het is zeker geen goed systeem. Het werkt met een touch screen en de meeste features ervan gaan vlot. Maar als je op de kaart zoekt of je begint een adres in te geven dan is het ding wel tergend traag.

En dat is nog het minste eigenlijk want dat doe je alleen bij de start van de rit. Normaal toch… Want het ding heeft ook de neiging zo nu en dan gewoon alle ontvangst te verliezen en je eigen positie dan naast de weg weer te geven. Ook niet zo heel erg zou je denken. Maar dat betekent natuurlijk dat het systeem denkt dat je de verkeerde weg genomen hebt en begint dan de route opnieuw te berekenen voor je en aan te passen om terug op de juiste plek te komen… Ook al rij je eigenlijk al de hele tijd op de juiste plek. Lijkt meestal voor te komen op langere ritten (op reis dus) en ook vaker aan hogere snelheden (denk snelweg). Nu ja het was een “gratis” optie.

Verder hebben we een standaard dubbele passagiersbank laten staan omdat we een tijdje als lichte vracht blijven rijden zijn en zo dan toch al de 3 zitplaatsen (inclusief bestuurder) hadden waarmee iedereen van ons gezien (op dat moment toch) plaats had. Ondertussen is dat gezin uitgebreid en zijn de voorste stoelen door enkele draaistoelen vervangen. Maar nu hebben we ook onze gekeurde zitplaatsen achterin klaar.

Ook kozen we een vrij donker metaalkleurtje en getinte ramen. Die ramen kozen we vrij specifiek in de deuren. Zo kon ik de deuren altijd vrij goedkoop vervangen door deuren zonder ramen als ik camper ramen wou plaatsen achteraf. Iets wat ik tot op heden nog niet gedaan heb trouwens. Maar het is goed om te weten dat die optie bestaat. En gebruikte deuren zijn er in overvloed beshikbaar.

Nog een goed doordachte optie waar ik achteraf gezien zeker tevreden van ben is de grotere brandstoftank. Dat betekent dat we langere ritten kunnen maken zonder telkens te moeten stoppen om te tanken. Voor dagelijks gebruik heeft dat geen enkele meerwaarde en merk ik dat ik vaak zelfs niet volledig vol tank. Maar op reis is het wel zo handig dat je minder vaak de weg af moet om te tanken.

En dan heb ik nog tal van kleinere opties op de lijst aangevinkt waarvan ik toen dacht dat die handig konden zijn voor de ombouw tot camper. Denk aan een voorbereiding voor inbouw van electra achterin, een verzwaarde alternator, een grotere start accu, verwarming voor de laadruimte, enz. Daarvan bleek niet alles een even groot success trouwens.

Wat we anders zouden bestellen

En dat is waar dit laatste stukje over gaat. De dingen die we anders zouden bestellen. En dat begint eigenlijk al bij 1 grote twijfel die bij mij nog altijd niet verdwenen is. De lengte, en dan vooral de wielbasis die daar bij komt kijken. Wij hebben uiteindelijk de L3H2 uitvoering gekozen. Die hoogte heb ik nooit aan getwijfeld, dat zit gewoon goed. De lengte daarentegen… Op zich is de extra ruimte binnenin handig en welkom op regenachtige dagen. Maar het is die wielbasis die ons soms wel eens parten speelt.

De buitenafmeting is nu net geen 6m en dat is best wel lang. Dat betekent dat je vaak net niet op een parkeerplaats past. Plus natuurlijk dat het lastiger is om te draaien. En dat is dan nog zonder fietsrek achterop. Hadden we de L2H2 uitvoering gekozen dan hadden we ook een 1 maat kortere wielbasis. De kleinere ruimte binnenin zouden we dan wel mee moeten leren leven.

Ik heb het niet durven doen toen omdat ik naast ons bed ook kinderbedden en zitplaatsen voor de kinderen moest voorzien. De beste tips om extra ruimte te creeren binnenin, zo heb ik ondertussen ondervonden, is het plaatsen van draaistoelen en een luifel. Beiden niet te onderschatten. En ik heb die ondertussen ook voorzien. Dat helpt natuurlijk niet met de gedachte dat een kortere basis misschien ook wel had volstaan. Nu ja eens de kinderen niet meer mee op reis gaan kan ik die alsnog bestellen denk ik dan.

Die draaistoelen had ik trouwens beter meteen af fabriek mee besteld. Ik heb die achteraf wel gemakkelijk en betaalbaar gevonden. Dat is niet zozeer het probleem. Ik had alleen niet door dat ik een aantal opties had geselecteerd die de installatie ervan niet gemakkelijker maakten. Zo koos ik bijvoorbeeld voor de extra airbags voor de passagiers. Maar dat betekent dus ook dat je een weerstand in de stekker voor de gordelspanners moet voorzien zodat het systeem weet wanneer die airbags wel of niet mogen activeren.

Dat was voor de vervanging van de passagiersbank. Ook bij het weghalen van de bestuurderstoel ontdekte ik al snel dat een enthousiast bestelde optie in de weg zat. Namelijk de verwarming van de laadruimte. Nota bene een optie die ik nog nooit gebruikt had. Het is een extra kachel die onder de bestuurderstoel gemonteerd is die met het koelsysteem van de motor en een ventilator de laadruimte kan verwarmen. Maar enkel als de motor ook draait natuurlijk. Koelen doet het verder nauwelijks omdat het daarvoor enkel een ventilator en niet de airco gebruikt. En ook voor die ventilator moet het contact op staan. Kortom een waardeloze optie voor campers die bovendien in de weg zat voor mijn nieuwe stoel. Het ding is er dus uit. Best koop je meteen 2 draaistoelen.

De zwaardere elektra is nog iets waar ik uiteindelijk niets mee gedaan heb. De voorbereiding is niet meer dan een kabeltje wat aan de accu hangt met een stekker waarvan ik het type niet ken. De zwaardere accu is handig maar niet echt nodig omdat je in een camper ook een leef accu installeert. Idem voor de zwaardere alternator. Dat zal wat helpen met het bijladen van je accu tijdens het rijden maar verbruikt ook iets meer en is zeker niet noodzakelijk.

En dan is er alleen nog de buitenkleur die ik anders zou kiezen moest ik opnieuw bestellen. Gewoon iets lichter. De camper kunnen we ook in Italië bij net geen 40 graden leefbaar houden maar het spreekt voor zich dat een lichtere kleur gewoon slimmer was geweest.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s