De plannen met het Dnepr MT16 & BMW zijspan

Wie mijn persoonlijk YouTube kanaal volgt zal weten dat ik een Dnepr MT10-36 motorfiets met zijspan gekocht heb. Daar was wat werk aan, dat was voorzien. Nu ja niet alles was voorzien natuurlijk want je mag nog zoveel van die dingen kennen, je kan onmogelijk alles op voorhand correct inschatten. Daarover later meer.

Deze video heb ik recent gedeeld om te laten zien hoe ik het span op een aanhanger gekregen heb om zo de motor vanuit Nederland naar België te brengen. De import ervan is eigenlijk best wel vlot verlopen. De enige vertraging die er was zat bij de verzekering nav de covid-19 maatregelen.

Er is nog werk aan dus zoals ik al zei. Veel klusjes had ik al gezien bij aankoop, zoals het vervangen van alle bedieningskabels, behandelen van de tank, vervangen accu, terug plaatsen en nakijken bedrading, enz. Wat vooral opvalt is dat elke keer ik iets aanpak er 2 of meer dingen bij lijken te komen. Maar toch zal het ding ooit betrouwbaar lopen. En lopen doet het zo mooi allemaal.

De eerste onverwachte klus was dat de accu niet wou opladen tijdens het rijden. Er zit een elektrische start op, dat is al vrij uniek voor een dnepr want die zijn nooit zo geleverd. Maar als je goed kijkt zie je dat er een BMW motorblok in steekt en die kwamen natuurlijk wel met startmotor.

Dat niet willen laden van de accu kon een heel goedkope oplossing of een dure worden, afhankelijk van welk onderdeel in het systeem stuk was. Bij de bron begonnen en al snel bleken de duurdere stukken goed te werken. Een meevaller? Ja want het bleek maar de regelaar te zijn en die koop je voor rond de 15 EUR nieuw.

Het volgende probleem ben ik nog volop mee bezig. Als ik langer op hogere snelheden rij dan begint de motor plots te stotteren waarna het vermogen langzaam wegvalt… tot de motor dan ook echt volledig uitvalt. Volgens de handleiding kan dat 3 dingen betekenen: problemen met brandstof, problemen met de vonk aan bougie of problemen met de timing van het ontstekingssysteem. Ik hoop alvast niet dat laatste.

Ik begin de motor al wat te kennen dus ik vermoed dat het de brandstof is. De toevoer daarvan lijkt me niet snel genoeg. En effectief meten met een maatbekertje hoeveel er door komt op 1 minuut tijd liet al snel zien dat dat inderdaad het probleem was. De tank zat vol met schilfers van de afgebroken coating. Dat wist ik en ik was sowieso van plan alles te reinigen en opnieuw te behandelen. Dus daar dan maar eerst werk van gemaakt.

Wel ja of toch een eerste poging tot. Het reinigen ging heel vlot en is goed gelukt. De nieuwe coating aanbrengen daarentegen bleek wat lastiger en moet ik dus opnieuw uitvoeren.

Ondertussen ook filters geplaatst en nieuwe leidingen, nieuw kraantje ligt ook klaar om te monteren en de carburators heb ik heel snel gecontroleerd en die lijken op ’t eerste zicht goed. Als het probleem met deze aanpassingen nog niet verholpen is moet ik die wel grondig gaan schoonmaken.

En van zodra het me lukt deze motor betrouwbaar te doen rijden trek ik er met Stella op uit. Dan maken we een eerste motorreis samen. Met de oudste dochter heb ik dat al kunnen doen met de R1200 GS. Die is groot genoeg om achterop te zitten. Deze reis zal gezien de omstandigheden wel in eigen land moeten gebeuren. Tenzij de overheid dit virus eerder onder controle heeft dan ik dit motorblok.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s