De eerste ritten met het zijspan zitten er op

En het is serieus wennen. Vooral het sturen dan. Je moet echt wel werken om het ding in de goede richting te houden. Linksom draaien is nog te doen dan heb je met het karretje iets wat je op de grond houdt. Omgekeerd, dus in de richting van je passagier, draaien is een heel ander verhaal. Dan heeft het karretje de neiging de lucht in te gaan en moet je zelf met je gewicht tegenwerken.

Het helpt niet dat ik gewoon ben met de motor te rijden want daarmee moet je juist helemaal anders sturen. Plus dat je kan liggen om de middelpuntsuitvliedende kracht tegen te gaan.

De papieren waren bijna op 1 week rond. Maar dat bleek de week dat mijn verzekeringsagent nav corona niet op kantoor aanwezig was en dus mijn nummerplaat niet kon aanvragen bij DIV. Dus een weekje stilgelegen en dan dinsdag de plaat via de post ontvangen. De prijs is volgens mij opgeslaan want ik betaalde geen 26 maar wel 30 EUR aan de deur.

Er was wel wat werk aan de motor voor ik veilig op de baan kon. Een ontbrekende spaak vervangen, banden oppompen (en eigenlijk ook zo snel mogelijk te vervangen) remlicht herstellen, pinkers terug plaatsen, bedrading nakijken, accu vervangen… Dat soort dingen.

Wat ik wel al geleerd heb is dat ik telkens bij ’t vervangen van iets klein een paar nieuwe problemen ontdek. De motor is dus zeker nog niet in de staat waar ik die graag in zou hebben.

De motor is redelijk van staat. Hier een daar wat deuken of oppervlakkige roest. Maar dat mag zo blijven. Het is enkel de mechaniek die ik in orde wil. Niet het uiterlijk. Denk dus aan goede banden (contactvlak), goede remmen, veilige kabels (bediening), lagers, keerringen, …

De eerste twee ritten waren best spannend. Eerste keer zonder benzine gevallen en dus naar huis kunnen duwen en rollen (bergaf). Er kan 19L in de tank maar er is geen manier om te weten hoeveel er nog in zit. Anders dan door de vulopening kijken. Geen ramp overigens ik heb nu gewoon een 10L jerrycan bij me.

https://www.jerrycanshop.nl/jerrycans/stalen-zwarte-leger-jerrycan-10-liter-voor-benzine-diesel.html

De tweede rit had ik een platte batterij waardoor ik na een korte pauze niet terug kon starten. Ik dacht eigenlijk dat dat geen issue was omdat ik wel een kickstart heb. Maar uit research achteraf blijkt dus dat je ook met de kickstart wel nog iets van accu nodig hebt… Dus nu heb ik ook altijd een jumpstarter bij me.

https://no.co/gb40

Er zat een veel grotere en zwaardere accu in als ik de motor kocht. Maar ik wou wat lichter en kleiner. En ja in was toen nog in de veronderstelling dat ik bij platte accu altijd kon kickstarten. Volgens mij kan ik met deze kleinere accu maar een 10 tal keer starten voor ze leeg is.

Maar nu weet ik dat ik gewoon op tijd moet stoppen met de elektrische start en aantrappen als er nog een beetje accu rest. Origineel heeft deze dnepr, en geen enkele dnepr trouwens, een elektrisch start systeem. Het is de starter en startkoppeling enz van de BMW R60 motor die ik dan gebruik. En die zijn er wel voor gekend stroom te vreten.

In elk geval met deze 2 backups dan een eerste langere rit naar het bos gemaakt voor een wandeling. Op het vergeten opzetten van het brandstof kraantje na geen enkel probleem gehad onderweg.

View this post on Instagram

πŸπŸš€

A post shared by Hans Cappelle (@cappha) on

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s