De Zero SR/F mogelijkheden van de app

In onderstaande video een overzicht van de mogelijkheden van de Zero app. Dit is een app waarmee je via je telefoon verbinding kunt maken met de motorfiets om onder andere instellingen aan te passen. Zo noemen dit zelf het nieuwe Cipher III systeem, en ik quote de marketingtaal:

De SR/F is ’s werelds eerste volledig “slimme” motorfiets. Cypher III, een aanpasbaar dashboard en de next-generation app van Zero Motorcycles stellen rijder en motorfiets in staat om altijd en overal kritische informatie te communiceren.

Het is gemakkelijk dat er een app is en dat die instellingen eenvoudig te wijzigen zijn… maar als app ontwikkelaar zie ik toch nog veel slordigheden in die app. En ik denk zelfs niet dat je een app ontwikkelaar moet zijn om dat op te merken.

Het begint eigenlijk allemaal goed. De app bevat een demo en is grotendeels “bruikbaar” zonder een motorfiets te koppelen. Bruikbaar tussen quotes wat je kan natuurlijk niets wijzigen zonder de hardware.

Heb je ook een motorfiets van Zero dan begin je in de app door je motor te verbinden. Dat gaat via een bluetooth verbinding. Op het dashboard van de motor moet je de bluetooth pairing mode activeren en op het device (iPhone 8 in mijn geval) op verbinden klikken en de rest gaat als vanzelf.

Een leuk detail is dat de grijze afbeelding van de SR/F motorfiets in de app nu plots de kleur krijgt van je motor. De SR/F is in 2 kleuren beschikbaar, ik heb de rode gekozen. Nu moet ik wel direct aanvullen dat het rood in de app nogal bedenkelijk is. Het rood op de motorfiets zelf is gelukkig een dieper, glanzend rood.

Eens de verbinding er is kun je echt aan de slag met de app. De functies zijn vrij beperkt maar het zijn wel de belangrijkste die voorzien zijn. Ik kan me voorstellen dat daar in de toekomst nog wel updates van volgen. Mogelijks met nieuwe features, hopelijk minstens met een aantal bugfixes.

Want foutjes zijn er nog wel te vinden in de app. Je moet er niet eens echt hard je best voor doen. In de app kun je bijvoorbeeld

Wat ook nogal onvoorspelbaar werkt is de rit registratie. Daarmee kun je in detail een rit vastleggen op je telefoon. Je krijgt dan voor die rit meer gegevens te zien. Daarvoor moet je natuurlijk de bluetooth verbinding maken maar vooral ook vasthouden gedurende de hele rit. Ik heb een quadlock mount op m’n stuur dus dat gaat goed.

Vervolgens moet je de rit met een druk op een knop in de app manueel starten en evengoed manueel terug stopzetten. Telkens je een nieuwe rit start ben je de gegevens van de vorige kwijt. Je krijgt daar wel een waarschuwing over maar het is een kleine moeite om dat als ontwikkelaar op te slaan en een historiek te voorzien.

Het grootste probleem is eigenlijk nog dat ik vaak bij aankomst dan de registratie stop om vervolgens te ontdekken dat alleen de tijd vastgelegd werd. Dus niets afstand, niets verbruik, enkel hoe lang ik over die rit gereden heb. Dat is natuurlijk nutteloos. Om die reden maak ik altijd een foto voor en na de rit van het dashboard omdat daar de meeste info ook op staat. Zoals SOC en en afstand. De belangrijkste elementen om het verbruik te meten.

Bovenstaande afbeelding laat mooi zien welke gegevens dit allemaal vastlegt (die keren dat het dan wel lukt). Een gimmick die je vooral in het begin zo nu en dan eens aanzet om na te gaan wat voor bereik je nu krijgt onder de gegeven omstandigheden.

Of misschien ook handig voor op reis. Op het dashboard van de motor zelf heb je ook een dubbel tripteller. Alleen is die wel heel beperkt. Die toon echt alleen de afstand voor tripmeter A en tripmeter B. En je kunt die elk afzonderlijk resetten… Maar daar stopt het dus.

Goed terug naar de app. Een van de eerste instellingen die je goed zet zijn de units, kmh vs mph en km vs mijl enz. Op dat scherm krijg je een mooi dollar teken te zien, het EUR teken daarentegen (€) is afgebeeld als “u20ac euro”. Onhandig foutje wat er bovendien heel gemakkelijk uit te halen is.

Als je dan in de app op de laatste tab gaat kijken, onder “data”, dan krijg je een overzicht van je totale afstand en verbruik. Goed gezien van Zero is dat ze hier ook aangeven hoeveel EUR je al bespaarde door elektrisch te rijden. Daarvoor rekenen ze met een brandstofprijs en een gemiddelde verbruik wat je zelf kunt instellen. Ik heb dat voor mij op 1,65 EUR voor 98 benzine en 0,17 EUR voor elektriciteit (daluren) en 5,6l/100 km verbruik (van de R1200 GS) staan. Dan kwam ik al op een besparing van > 80 EUR voor de 1000 km die ik afgelegd heb.

 

En opnieuw slagen ze er in een unit niet om te rekenen. Het cijfer is zelfs niet meer volledig in beeld. Maar het gaat dus om die Verminderde CO2 uitstoot die gewoon nog in lbs staat. Ook spijtig trouwens is dat je deze gegevens alleen kunt bekijken als je ook echt een verbinding hebt met de motor. Opnieuw hoe moeilijk kan het zijn de laatste cijfers te bewaren en te laten zien en desnoods een melding te plaatsen dat deze mogelijks niet up to date zijn wegens geen live verbinding met de motor!?

Het zijn dergelijke kleine foutjes die toch duidelijk maken dat er tijds- of budget-gewijs  ergens is misgegaan is waardoor of niet alles getest is of er niet genoeg middelen over waren om alles af te werken.

Een andere tab onderaan met de naam “prestaties” laat je toe om je dashboard kwadrant in te stellen en je rijmodi te beheren. Knap hier is dat je per rijmodi, inclusief de standaard opties, zelf alle parameters kunt aanpassen. Opnieuw een klein foutje hier want de snelheid moet je dan wel in mph zelf gaan omrekenen…

Gelukkig staat dit tijdens het rijden op mijn dashboard wel altijd goed. Het enige wat ik op het dashboard zelf van de motor al heb opgemerkt is dat er plots een verkeerde tijd stond. Dit was wat later op de dag wel weer rechtgezet. Er stond iets van 9:xx ipv 17:xx.

Op diezelfde prestaties tab kon je dus ook nog die kwadranten aanpassen, dat is niet meer dan in elk kwadrant aangeven welke waarde je wilt zien. En daar kun je ook de logs van de motor ophalen. Dat ophalen gaat over bluetooth en is behoorlijk traag. Maar je kan die ook op de motor zelf bekijken. In mijn geval staat dat trouwens vol van de fouten. Maar goed je krijgt al een fout als je gas niet volledig op 0 staat op het moment dat je de killswitch op ON zet. Of als je de laadkabel er niet meteen goed in steekt of te snel terug los maakt. Veel van die fouten zijn dus verwaarloosbaar.

Dan is er nog de “accu” tab. Daar kun je het laden opvolgen en eventueel je laaddoel aanpassen. Dat laaddoel is wel handig, dat is een maximum percentage tot welk de motor mag opladen. Daarna stopt het laden vanzelf. De harde limit moet je wel op de motor zelf instellen. Maar eens dat gedaan is kun je via de app met een slider (op die cirkel) wel gemakkelijk tijdelijk een lagere limiet instellen.

Je kan op datzelfde scherm ook een schema instellen binnen welk aansluitvenster de motor moet wachten met opladen. Dit is handig om bij thuiskomst de motor al in het stopcontact te steken en toch maar te beginnen laden bij aanvang van nachttarief. Als je dan eens uitzonderlijk toch direct wil beginnen laden kun je trouwens heel die instelling overrulen met een druk op de menu knop van de motorfiets zelf.

En daarmee zijn we bijna rond. Op het beginscherm staat nog een overzicht van laatste nieuwsberichten rond Zero zelf, marketing dus. En dan is er nog de remote connect optie. Let goed op, dit is een optie die de eerste 1 of 2 jaar gratis is maar daarna betalend. Ik heb nog geen gegevens rond wat dat gaat kosten maar ik vermoed iets maandelijks af te rekenen.

Komt er op neer dat je motor dus altijd verbonden is met het internet via 3 of 4G. Zo kun je dus vanuit de app een verbinding maken met je motor zonder dat je in de buurt bent. Ik dacht handig maar in werkelijkheid blijkt de feature wel heel beperkt. Je ziet enkel de locatie en de 4 gegevens van de afbeelding. Dat is de SOC, of de motor al of niet aangesloten is, of de motor ook aan het laden is en hoe lang deze nog moet laden (in minuten). Al de rest van de app is niet te gebruiken zonder een directe bluetooth verbinding.

Zo dat vat mijn ervaring met de iOS app van zero voor de nieuwe SR/F wel samen. Veel potentieel en handige features. Maar ook wel veel kleine bugs die heel gemakkelijk op te lossen zijn. En de remote connect feature is wel heel beperkt. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s