Mijn ervaring met de Zero SR/F na de eerste woon/werk kilometers

Ondertussen kan ik ook meer vertellen over de werkelijke actieradius die je uit die 14.4 kWh accu van de Zero SR/F kunt halen. Uit de testen van de verschillende motormagazines had ik al begrepen dat je op een realistisch bereik van 150 km moet rekenen. Nu kan ik dat ook bevestigen met… cijfers!

Wat dat is precies wel een ding bij elektrisch rijden, veel meer dan bij brandstof verbruik gaan elektrische rijders bekijken hoe ver ze geraken op een lading, hoe snel ze kunnen laden en hoe ze het bereik kunnen optimaliseren.

Dus ja ik heb ook cijfers en berekeningen klaar. Ik gebruik de Zero voor woon/werk verkeer en ik doe 500 km per week. Dat is dan voornamelijk dagen van 2x 50 km over een 90 kmh baan. En een dag van 2x 100 km over de snelweg dus aan 120 kmh.

Bereik of actieradius is trouwens niet alles. Ook de snelheid waarmee je kunt opladen is belangrijk. De standaard zero srf doet dat met 3 kW, de SRF premium aan 6 kW en dan ben je 2u bezig om volledig op te laden. Wil je sneller dan kun je die tijd nog reduceren tot 1u mits het installeren van een extra lader in de tank. Maar goed over het laden schrijf ik een andere keer nog wel iets.

Nu de cijfers. Er zit in de app een optie om een rit te registreren dan krijg je hoeveel je voor die rit verbruikt hebt te zien. Maar dat loopt blijkbaar soms mis, de app moet de hele tijd verbonden zijn en dan nog komt het voor dat de afstand gewoon op 0 km blijft staan terwijl de tijd wel correct geregistreerd werd. De A en B tripmeters op het dashboard zijn ook nogal beperkt. Dat is echt enkel de afstand en je kan ze enkel via de menu op het dashboard resetten.

Ik maak de berekening dus op basis van de afstand die gereden is en het percentage van de accu wat ik verbruikt heb. Je ziet in de berekeningen ook 12,6 staan dat is de bruikbare capaciteit van 14,4 kWh accu.

Verder heb ik telkens gemeten met een vlotte rijstijl en ter vergelijk met de motor in ECO mode. Bij die modus heb je maximum aan regen en niet zo heel veel vermogen meer. Genoeg om mee te gaan met het verkeer maar ook niet meer. Standaard is de snelheid dan beperkt tot 120 kmh maar je kan dat desgewenst wel aanpassen.

Normal over 70 kmh baan (Vlaanderen)

Over 37 km verbruik van 18% totale accu capaciteit

0,18 * 12,6 = 2,268 kWh

100 / 37 * 2,268 = 6,129 kWh / 100 km

Totale range van 12,6 / 6,129 * 100 = 205,58 km

Vlot over 90 kmh baan

Afstand = 56 km & Verbruikt van accu = 35%

Totaal verbruik van 12,6 = 0,35 * 12,6 =  4,41 kWh

Dus een verbruik van 100 / 56 * 4,41 = 7,875 kWh / 100 km

Range van 12,6 / 7,875 * 100 = 160 km range

ECO mode over 90 kmh baan

Afstand = 56 km & verbruikt van accu = 30%

Totaal verbruik van 12,6 = 0,30 * 12,6 =  3,78 kWh

Dus een verbruik van 100 / 56 * 3,78 = 6,75 kWh / 100 km

Range van 12,6 / 6,75 * 100 = 186,67 km range

Vlot over de snelweg

Afstand = 107 km & Verbruikt van accu = 91%

Totaal verbruik van 12,6 = 0,91 * 12,6 =  11,466 kWh

Dus een verbruik van 100 / 107 * 11,466 = 10,72 kWh / 100 km

Range van 12,6 / 10,72 * 100 = 117,54 km range

ECO mode over snelweg 

Afstand = 107 km & Verbruikt van accu = 79%

Totaal verbruik van 12,6 = 0,79 * 12,6 =  9,954 kWh

Dus een verbruik van 100 / 107 * 9,954 = 9,30 kWh / 100 km

Range van 12,6 / 9,3 * 100 = 135,48 km range

6 gedachtes over “Mijn ervaring met de Zero SR/F na de eerste woon/werk kilometers

  1. Hoi Hans, eerste en vooral proficiat met je interessante artikels. Ik overweeg een Zero sr/f te kopen. Ik kan enkel laden aan een 220v stopcontact. Is het dan zinvol om de premium versie te kopen?
    Ik doe 2x 40 km per dag (waarvan 2 x 30 autostrade). Ik rijd momenteel met een Kawasaki z900 (met handvatverwarming!🤔).
    Alvast bedankt voor het advies. Filip

    Geliked door 1 persoon

    1. Dag Filip, ik kan je na 3 maand en 6.500 km op mijn Zero SR/F denk ik wel een goed antwoord geven. Ik ben super tevreden van de aankoop van die motor en rij er heel graag mee.

      MAAR het belangrijkste om mee rekening te houden is dat die motor op dit moment terug in de garage staat waar ik die gekocht heb. Sinds de hevige regenbuien van de afgelopen weken kreeg ik namelijk problemen. De motor ging dan in een soort veiligheid. Dan kon ik telkens nog wel blijven rijden (met een motorlampje dat blijft branden) maar eens contact uit stond kon ik die niet meer live zetten tot deze droog was. Zo heb ik 1x op m’n werk gestaan dat het ’s avonds allemaal weer werkte. Maar ook al eens dat ik ’s avonds vast zat met een defecte motor. En 1x dat ik er ’s morgens niet mee kon vertrekken. Afhankelijk van hoe warm je garage dan is kan dat drogen trouwens lang duren. Dus hou daar zeker rekening mee. Ik zal daar nog een verslag van schrijven hier ook. Alsook hoe de verdere afhandeling door Zero verloopt.

      Het is heel spijtig dat deze niet betrouwbaar blijkt te zijn want ik rij er echt super graag mee. Ik heb nu gelukkig nog de BMW R1200 GS als backup staan die ik nu dus weer gebruikte afgelopen week. Maar dan merk je ook plots hoeveel leuker elektrisch rijden is. Van vermogen zijn ze redelijk vergelijkbaar, al is de elektrische wel veel sneller weg. Vooral het gemak waarmee je de “gas” doseert en niet moeten schakelen of stoppen langs de weg om te tanken zijn grote pluspunten. Om op je vragen te antwoorden. Ik heb zelf 2 routes die ik rij voor woon/werk. De ene is 110km enkel zo goed als alleen snelweg (E429). Afhankelijk van het verkeer heb ik dan nog 10-30% accu over op locatie dus daar moet ik dan sowieso opladen om terug naar huis te kunnen. De andere locatie is iets van 54km enkel over 90kmh baan (N60). Daar heb ik meestal nog 60-70% over op locatie dus ik kan dan als ik terug thuis ben ’s avonds opladen.

      Opladen thuis aan 220V stopcontact kan max aan 3kW en in de praktijk heb ik de 220V adapter vaak nog lager staan om minder te belasten. 0-95% doet de SRF aan 3kW in 4u, ik slaap gewoonlijk meer dan 4u en de motor is ook zelden op 0%. De premium heeft als voordeel dat je aan laadpalen (ik gebruik de shell newmotion laadpas) dan tot 6kW kunt laden en dus in 2u van 0-95%. Is wel zo dat enkel de premium handvat-verwarming heeft. Maar die van zero zelf is niet zo goed. Er zijn 3 standen maar zelfs de hoogste is nog minder warm dan de hoogste stand op de GS. Dus dan kun je denk ik beter iets van oxford bv achteraf laten installeren. Ik heb voor deze winter trouwens verwarmde handschoenen gekocht, dan zijn ook je vingertoppen warm. Daar ben ik wel tevreden van.

      Ik heb nog nooit met een Z900 gereden maar op de Zero zit je echt volledig in de wind. Ook voor je handen is er geen windbescherming. De houding van stuur valt goed mee vind ik zelf. Het enige wat voor langere ritten (>1u) wel te sportief is zijn de hoge voetsteunen. Die zal ik zelf op termijn nog wel eens verlagen met adapters, desnoods zelf gemaakte. Vooral in de file en bij aanschuiven in verkeer merk je meteen hoeveel eenvoudiger het is als je niet hoeft te ontkoppelen of schakelen. Met een volle accu kun je binnendoor (50-90kmh) gemakkelijk 150km afleggen of meer. Op de snelweg eerder 110-130km maximum bereik. Snelheid maken kan goed maar het slurpt echt batterij.

      Bekijk trouwens ook eens de nieuwe Energica modellen. Die hebben nu voor 2020 een grotere accu en hadden eerder al een snellader. Ze zijn wel groter en lomper dan de Zero. Betrouwbaarheid van die modellen weet ik niet.

      Like

  2. Hoi Hans, thx for the quick response.

    Ik vreesde al dat, wanneer ik enkel op 220v kan opladen, de premium meerprijs niet opweegt tegen de voordelen.
    De verwarmde handschoenen lijken mij ook een perfect alternatief voor de handvat verwarming.

    Om het enigzins interessant te maken zou ik wel heen- en weer moeten geraken met één lading. Ik rijd graag af en toe stevig door en tijdens de testrit merkte ik dat dit de ‘range’ inderdaad niet goed doet. Zelfs de 80 km (60 km autostrade) werd al twijfelachtig.
    Je opmerking over de ‘vochtproblemen’ doet me wel weer twijfelen. Probleem is dat ik nog dit jaar de motor zou moeten bestellen om de premie van de vlaamse overheid (1500 euro) nog te kunnen krijgen.
    Verder heb ik het ook wat moeilijk met het statement van Zero dat je niets aan de motor mag aanpassen zonder dat de garantie wegvalt. Ik merk wel dat jij je daar weinig van aantrekt. 👍

    Nogmaals bedankt voor de feed back.
    Keep on driving, Filip

    Geliked door 1 persoon

    1. Aan 140kmh kon ik nog net de 110km bereik halen. Door gebrek aan windbescherming ben ik wel trager beginnen rijden dus veel gebeurde dat niet.

      Toen ik in de zomer kocht was die nog nieuw en waren er nog niet veel ervaringen anders dan testverslagen. Ondertussen heb ik al meer verhalen rond vochtproblemen gevonden. Ben vooral benieuwd hoe en of ze het oplossen. Ze gaan de motor naar zero in Nederland brengen.

      Die premie is enkel voor privé aankopen sowieso. En ik dacht ergens gelezen te hebben dat het vanaf volgend jaar via federale overheid een premie tot zelfs 3.000 EUR zou zijn. Zeker eens dubbel checken.

      Like

      1. 3000 euro kan je inderdaad via belastingen terugkrijgen en tot dit jaar was het nog cumuleerbaar met de Vlaamse premie van 1500 euro.
        Maar vochtprobleem is wel ernstig. 3 jaar Kawasaki en nooit één probleem gehad 🤔
        Ik heb nog 14 dagen om te beslissen. Hmmm

        Bedankt voor de info

        Geliked door 1 persoon

      2. Oké zo zit het, nu ben ik mee met die premies. Bedankt voor de verduidelijking. Ja met de BMW ook nooit echt problemen gehad en als die er ooit komen dan heb ik nog tot 2021 gratis bijstand van BMW zelf.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s